کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

رویکردهای نوین حسابداری- نرم افزار حسابداری در خدمت حسابداری مدیریت

رویکردهای نوین حسابداری- نرم افزار حسابداری در خدمت حسابداری مدیریت

تعریف حسابداری مدیریتی

یکی از شاخه‌های حسابداری در رویکردهای نوین حسابداری، حسابداری مدیریتی است. این شاخه از حسابداری در واقع به عنوان پشتیبان مدیریت شرکت عمل کرده و در برنامه‌ریزی‌های مختلف جهت تصمیم گیری‌‎ به منظور کنترل و تجزیه و تحلیل، به کمک مدیریت شرکت می‌آید و مدیریت اجرایی با بهره‌گیری درست از این امکان و همین طور استفاده از نرم افزار حسابداری، تضمین‌کننده‌ی رشد، سود و بهینه ساختن تجارت خواهد شد. (منبع)

اطلاعات در زمینه‌های مختلف مالی، اقتصادی و تجزیه و تحلیل‌های منابع اطلاعات به دست آمده و نتایج حاصله از آن‌ها، مورد نیاز مدیران و صاحبان تجارت می‌باشد تا بتوانند به درستی تصمیمات تجاری خود را اتخاذ نمایند. ولی همانطور که در مقاله تاریخچه‌ی پیدایش نرم‌افزارهای مالی و حسابداری نیز ذکر شد به دلیل این که حسابدارهای حرفه‌ای اطلاعات مالی برگرفته از محاسبات نرم افزار انبارداری یا خرید و فورش را با اصطلاحات اقتصادی تخصصی ارائه می‌دهند، درک آن‌ها ساده نبوده و برای دستیابی به منابع درآمد و ضرر و زیان‌های موجود و یا برای شناسایی نمودن راهکارهایی به منظور رسیدن به تثبیت بهینه‌سازی مالی و اقتصادی در تجارت باید راهكاری اندیشید. به همین دلیل گسترش حسابداری مدیریتی و استفاده از نرم افزار حسابداری در تجارت امری ضروری است، و این بدین معنی است که با در نظر گرفتن نیازهای مدیریتی در تجارت، باید سیستمی جهت ثبت تمامی اطلاعات مالی و غیر مالی مانند نرم افزارهای حسابداری و اداری به وجود بیاید تا بتواند تمامی موارد زیر را به انجام برساند:

  • نظارت بر منابع درآمد و ضرر و زیان تجارت
  • توسعه‌ی گزارش‌های اولیه
  • تجزیه و تحلیل و نمایش درآمدها و هزینه ها
  • تجزیه و تحلیل و نمایش بدهی‌ها و تعهدات
  • تجزیه و تحلیل و نمایش رسیدها و هزینه ها
  • تجزیه و تحلیل و نمایش نیازهای مالی و منابع تجاری
  • انطباق مداوم با مدیریت

نرم افزار حسابداری در خدمت حسابداری مدیریت

مجموعه عملیات شناسایی، اندازه‌گیری، جمع‌آوری اطلاعات، سنجیدن، تجزیه، تحلیل و تشریح داده‌ها و در نهایت ارائه نمودن کلیه‌ی اطلاعات مالی و عملکردی در حسابداری مدیریت تعریف می‌شود که با استفاده از نرم افزار میسر خواهد شد، و مدیریت سازمان برای برنامه ریزی، کنترل نمودن، ارزیابی کردن فرآیند و بهره‌گیری بهینه از منابع موجود در داخل شرکت، تمامی مجموعه کارهای تعریف شده برای حسابداری مدیریت را انجام می‌دهد. در حسابداری مدیریت تأکید بر روی سنجش و گزارش دادن اطلاعاتی است که توسط مدیران تجاری درون سازمان در سطوح مختلف برای به اجرا درآوردن هدف‌های تعیین شده‌ی سازمان با کمک نرم افزار خرید و فروش و مالی به کار گرفته می‌شوند.

نرم افزار حسابداری در خدمت حسابداری مدیریت

نقش حسابداری مدیریت در بهره وری شركتها و سازمان ها

پایین بودن بهره وری و استفاده نکردن از تکنیک های حسابداری مدیریت و برخوردار نبودن از محاسبات صورت گرفته توسط سیستم مالی بازرگانی ، دلیل اصلی تحمیل شدن هزینه‌ها به شركتها و سازمانها می‌باشد؛ چراکه محاسبه‌ی بهای نهایی محصولاتی نظیر انرژی در یک محیط ناکارآمد و غیررقابتی، هزینه‌ای اضافی را تحمیل می‌کند، در صورتی که قیمت تمام شده‌ی کالاهای مختلف و انرژی را می‌توان با استفاده از سیستم حسابداری مدیریت و بهره‌گیری از نرم افزارهای مالی صنعتی کاهش داد.

با برقراری سیستم بودجه نویسی براساس کارکرد و همچنین به کارگیری حسابداری مدیریت در شركتها و سازمان‌ها، و استفاده از ابزارهای نرم افزار، علاوه بر این که می‌توان باعث ارتقا پیدا کردن اثربخشی و بهره وری گردید، انگیزه‌ی مورد نیاز برای بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری نیروهای انسانی سازمان و همچنین بهینه استفاده کردن از منابع و امکانات موجود را نیز می‌توان در مدیران این سازمان‌ها ایجاد نمود.

رویکردهای نوین حسابداری مدیریت و کاربرد آن در شركتها و سازمان ها

در دنیای رقابتی کنونی یکی از عواملی که می‌تواند برای شركتها و سازمان‌ها امتیاز رقابتی به وجود بیاورد، منابع انسانی می‌باشد. موفقیت و عدم موفقیت هر سازمان تا حدود بسیار زیادی به منابع انسانی آن سازمان وابسته می‌باشد و سازمان‌هایی می‌توانند با موفقیت به فعالیت خود ادامه بدهند که نسبت به تغییرات دنیای امروزی منعطف عمل کنند، ذکر این نکته نیز لازم است که تفاوت شاخص بین منابع انسانی و دیگر منابع موجود در یک سازمان به این دلیل است که منابع انسانی سازمان، دارای توانایی‌هایی هستند که با یک مدیریت صحیح می‌توانند ضامن بقای بلند مدت سازمان‌ها باشند؛ توانایی‌هایی همچون:

  • توانایی یادگیری (یادگیری به کار گرفتن فناوری‌های جدید مثل توانایی استفاده از نرم افزارهای کاربردی نوین)
  • داشتن قابلیت تغییرپذیری
  • توانایی نوآوری و خلاقیت

مدیریت تأثیرگذار و صحیح منابع انسانی در کنار به کارگیری یک سیستم مالی جدید مثل استفاده از بهترین نرم افزار حسابداری، به این دلیل اهمیت دارد که هر ساله سهم بزرگی از هزینه‌های هر سازمان صرف هزینه‌های علمیاتی آن سازمان شده و قسمت عمده‌ی آن نیز برای نیروی انسانی مصرف می‌شود. کاملا متفاوت با عصر صنعتی، که دارایی‌های فیزیکی سازمان‌ها مورد توجه آن‌ها قرار می‌گرفت، هم اکنون با توجه به فضای به وجود آمده که اقتصاد بر اساس دانش سنجیده می‌شود، منابع انسانی قسمت عمده‌ی ارزش سازمان را شامل می‌شود و به همین دلیل نیز بایستی مثل یک دارایی از ترازنامه در نظر گرفته شده، بر طبق بررسی‌های حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها، مدیریت سازمان تصمیم‌های سازنده‌ای درباره‌ی آن میگیرد و مجموعه اقدامات مورد نیاز را به انجام می‌رسانند. چندین رویکرد دیگر مثل استفاده از نرم افزار در این باره در ادامه‌ی مطلب ذکر خواهد شد.

بسیاری از سازمان‌های پیشرو با در نظر گرفتن نقاط ضعف نظام‌های کنونی سنجش‎، نظام وظایف سازمانی ای را طراحی کرده‌اند که با پیوند دادن به اهداف راهبردی به همراه ارائه نمودن یک مجموعه‌ی هماهنگ شامل معیارهای مالی و غیر مالی، مجموعه کارهای سازمان را در جهت تقاضا و نیاز مشتریان به پیش می‌برد؛ «ارزیابی متوازن» نام روش نوینی است که این نوع سازمان‌ها به منظور به اجرا درآوردن موفقیت آمیز راهبردهای خود به کار می‌گیرند و استفاده از دانش‌های روز مثل استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد نیز در آن‌ها گنجانده شده است.

سازمان‌ها با کمک روش ارزیابی متوازن، راهبردهای تجاری خود را می‌توانند به صورت یک مجموعه‌ اهداف عملیاتی به قسمت‌های سازمان انتقال داده و روش و کارکرد سازمان را از این راه دگرگون کنند. از جهتی ارزیابی متوازن، یک ساختار برنامه‎ریزی می‌باشد؛ چراکه با تقسیم کردن اهداف بلندمدت سازمان به اهداف جزئی تر، فازهای متوالی برای رسیدن به این اهداف را شناسایی می‌کند و از جانبی دیگر نیز با طراحی کردن و ایجاد شاخص‌هایی به منظور پیش بردن کارکرد و سپس سنجش آن، به ایفای نقش کنترلی خود نیز می‌پردازد. در این روش در حقیقت راهبردهای سازمان به زبانی بیان می‌گردد کهبرای تمامی کارکنان قابل درك باشد. نام «ارزیابی متوازن» به این دلیل بر روی این روش گذاشته شده است که در این روش تلاش براین است تا بین اهداف سازمان و شاخص‌های ارزیابی عملکرد توازن برقرار گردد. نرم افزار حسابداری یکی از امکانات قابل استفاده در این فرایند می‌باشد. (منبع)

رویکردهای نوین حسابداری مدیریت و کاربرد آن در شركتها و سازمان ها

ایجاد تنوع و بهبود عملکرد

در جهت بهبود عملکرد شركتها و سازمان‌ها یکی از راهبردهای تعداد زیادی از مدیران، متنوع‌سازی می‌باشد، و یكی از موارد متنوع‌سازی در روال تصمیمات مدیریتی، تهیه گزارشات متنوع ازنرم افزار حسابداری میباشد كه میبایست مد نظر قرار گیرد. متنوع‌سازی را از دو جهت می‌توان بررسی نمود:

تنوع جغرافیایی

شركتها و سازمانها در شهرها و کشورهای مختلف با داشتن شعب گوناگون به فعالیت پرداخته، هر‌بخش جغرافیایی یک جزء کاملا جدا از واحد تجاری سازمان می‌باشد و به عرضه‌ی تولیدات و یا خدمات در آن‌بخش خاص جغرافیایی مشغول بوده، دارای ریسک یا سودی متفاوت از سایر شعبی است که در دیگر مناطق جغرافیایی در حال فعالیت هستند و برای تجزیه و تحلیل مالی می‌توانند ازسیستم‌های یكپارچه نرم افزار بهره بگیرند.

تنوع تجاری

نوع فعالیت شركتها و سازمانها متنوع بوده و در بخش‌هایی متفاوت در بازار فعالیت مینمایند، هر واحد تجاری قسمتی کاملا مجزا از واحد تجاری دیگر است که محصول، خدمات و یا گروهی از محصولات و خدمات در ارتباط با یکدیگر را عرضه می‌کند و دارای ریسک و سودی متفاوت از دیگر بخش‌های واحد تجاری می‌باشد و برآوردهای مالی را می‌توانند با استفاده از نرم افزار انجام بدهند.

متنوع‌سازی تجاری می‌تواند به دو صورت روی دهد:

  • در سطح یک واحدکسب و کار: یک قسمت جدید از صنعتی که کسب و کار هم اکنون در آن صنعت فعال می‌باشد، به سازمان اضافه می‌شود.
  • در سطح شرکتی: وارد شدن به کسب و کاری خارج از حوزه‌ی موجود در هر واحد کسب و کار می‌باشد.

متنوع‌سازی‌بخشی از چهار راهبرد اصلی رشد گفته شده در ماتریس محصول- بازار آنسوف می‌باشد:

تخصیص بودجه

بر طبق وظایف، فعالیت‌ها و پروژه‌های اجرایی ای که برعهده‌ی شركتها و سازمان‌ها میباشد، تخصیص بودجه صورت می‌پذیرد. با در نظر گرفتن وسایل مولد کارها، خود کار و هزینه‌های فعالیت‌هایی که باید انجام گیرد، در تنظیم بودجه لحاظ می‌گردد. با این وجود تخصیص بودجه (با اشراف بر این که تنها تحت تأثیر پیوندهای میان معیارهای کارکرد و اختصاص منابع نمی‌باشد و از روابط نیز تأثیر می‌پذیرد.) دارای مزایای بسیاری می‌باشد؛ مزایایی نظیر:

  • بالا رفتن پاسخگویی عمومی
  • مدیریت به منظور رسیدن به عملکرد بهتر
  • بهبود یافتن طریقه‌ی تخصیص منابع
  • شامل شدن تمامی سطوح مدیریت
  • عرضه‌ی ابزار تشخیص ارزشمند
  • کمک به توجیه نمودن بودجه
  • اساس نظام مدیریت کارکرد گسترده
  • اجازه‌ی داشتن اهداف دو جانبه برای برنامه ها
  • ممکن شدن مقایسه در هزینه‌ی واحد
  • حمایت کردن از تصمیم‌های آگاهانه و قابل لمس

هدفمندی مدیریت

در حال حاضر از گسترده‌ترین سیستم‌های مدیریتی، مدیریت بر اساس اهداف (MBO) می‌باشد. در واقع در سازمان‌های سراسر دنیا هزاران نفر روش‌های مختلف این سیستم را به کار می‌گیرند، و در برخی زمینه‌های کاری می‌توان از قابلیت‌های نرم افزار حسابداری بهره برد. معمولا انجام این سیستم مدیریتی بر سه عنصر اصلی تمرکز دارد:

  • تعریف نمودن اهداف سازمانی
  • هدف‌های فردی معین، هماهنگ شده برای حمایت از رسیدن به اهداف سازمانی
  • بررسی نمودن پیشرفت به سمت اهداف

بررسی عمر محصولات و انتخاب راهبرد مناسب

تمامی محصولات دارای عمری مفید هستند و در طول مدت این عمر مفید، مرحله‌های مختلفی را از سوددهی و رشد طی می‌کنند و مجموعه‌ی این مراحل را چرخه‌ی عمر محصولات می‌گویند.

مراحل چرخه‌ی عمر محصولات

  • معرفی: غالب فعایت شركتها و سازمانها برای ایجاد آگاهی و شناساندن محصول به بازار می‌باشد.
  • رشد: فروش محصولات با نرخی افزایشی در حال رشد می‌باشد.
  • بلوغ: فروش محصولات با نرخ کاهشی بالا می‌رود.
  • افول: در درازمدت علائم کاهش فروش نمایان می‌گردد، کم شدن تقاضا سبب خارج شدن بسیاری از بازار می‌شود و دیگران هم باید خود را با نوآوری ‌لایق ماندن در بازار سازند.دو راهبرد اصلی برای وارد بازار شدن می‌توان عنوان کرد: ۱- به عنوان یک پیشگام و نوآور به بازار وارد شد. ۲- به عنوان یک پیرو وارد این میدان شد.

بررسی عمر محصولات و انتخاب راهبرد مناسب

مدیریت استراتژیک

با مطالعه کتاب‌ها و مقالات مرتبط، این نتیجه به دست می‌آید که بر طبق روش تصمیم‌گیری صاحبان منافع، با کمی تفاوت در انجام گام‌های مختلف البته، یک الگوی کلی شبیه به هم پیشنهاد داده شده است که به آن مدیریت استراتژیک گفته می‌شود. گام‌های این مجموعه عملیات موجود عبارتند از:

  • ایجاد وضوح مأموریت و ارزش ها
  • تدوین نمودن چشم اندازی برای آینده
  • تحلیل و بررسی فرصت‌ها و چالش‌های خارجی پیش رو
  • ارزیابی نمودن نقاط ضعف و قوت
  • تدوین نمودن اهداف خرد و کلان استراتژیک
  • شناسایی نمودن موضوع‌های استراتژیک
  • ارزیابی و تدوین نمودن راهبردها و مدون‌سازی برنامه‌های عملیاتی

سیستم‌های اطلاعاتی

سیستم‌های اطلاعاتی از فضاهای داخلی و خارجی سازمان، اطلاعات مورد نیاز مدیریت را از نرم افزار جمع‌آوری می‌نمایند. مفید و کارا بودن این اطلاعات فقط با محقق شدن موارد زیر ممکن می‌شود:

  • تازه و جدید باشند
  • صحیح و قابل اعتماد باشند
  • در شرایط خاص مورد نیاز مدیریت باشند
  • تا حد ممکن کامل و بی‌عیب و نقص باشند

انواع مختلفی از سیستم‌های اطلاعاتی مانند نرم افزار حسابداری که اطلاعات را به شركت و یا سازمانها می‌دهند، شامل موارد زیر می‌باشند:

  • سیستم‌های پردازش عملیات (TPS) : فعالیت‌های روزمره‌ی سازمان را پوشش می‌دهد.
  • سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت: برای آسان کردن فعالیت‌های روزمره‌ی مدیریت به کار می‌رود.
  • سیستم‌های پشتیبان تصمیم (DSS) : برنامه‌های کاربردی خاصی برای حل مسائلی که کمتر ساختاری هستند، می‌باشند و در تمامی مراحل عملیات تصمیم‌گیری به کار می‌روند.
  • سیستم‌های پشتیبان تصمیم گروهی (GDSS) : سیستم‌های تعاملی بر اساس کامپیوتر هستند برای حل مسائل پیچیده به وسیله‌ی گروهی تصمیم گیرنده که به شکل تیمی عمل می‌کنند.
  • سیستم‌های خبره: از هوش مصنوعی برای انجام کارهای تصمیم‌گیری تا رسیدن به مرحله انتخاب استفاده می‌کنند و به شرط موفق عمل کردن، در انجام کارهایی که نیازمند تصمیم‌گیری می‌باشد، می‌تواند جایگزین انسان شود.
  • سیستم‌های اتوماسیون اداری (OAS) : سبب آسان شدن فعالیت‌های اداری مثل برنامه ریزی و مکاتبات می‌شود.
  • سیستم‌های پشتیبان مدیران اجرایی (ESS) : برای بررسی شرایط کلی سازمان توسط مدیران ارشد استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری و پیشنهادات

مدیریت با داشتن برنامه ریزی درست در جهت اهداف سازمانی و حسابداری با استفاده از روش‌های درست و افراد متخصص در حوزه‌ی مالی برای تعالی سازمان اقدام نموده، با به کار بردن سیستم مالی مناسب با استفاده از نرم افزار و سنجش مدیران در تلاش برای مانع شدن از ایجاد بحران‌های مالی هستند. به طور کلی مدیریت سازمان دو وجه دارد: یک وجه آن به «اهداف سازمانی» مربوط است و دیگری به «اهداف سازمان» منتهی می‌شود. وظایفی که مستقیما به اهداف سازمان منجر شده، باعث انگیزه و بسیج نیروی افراد برای رسیدن به اهداف می‌شود، عبارتند از:

  • برنامه‌ریزی
  • سازماندهی
  • هماهنگی
  • کنترل

بر همین اساس توجه نمودن به وظایف مدیران برای رسیدن به اهداف سازمان، یعنی بهبود مدیریت، به عبارت دیگر، زمینه ساز ارتقای سازمان و رسیدن به اهداف معین شده جهت رشد، تعالی و بسط معیارها و مواردی که برای محقق شدن بالندگی مدیریت احتیاج است، می‌باشد. به تعبیری دیگر، علاوه بر این که معرفی الگوی تعالی کارکرد در رأس برنامه‌های ارتقای مدیریت می‌تواند گنجانده شود، باید باور کرد که هر اندازه برنامه ریزی برای توسعه‌ی اجزای سیستم، از ناحیه‌ی مدیریت وجود داشته باشد، به طور قطع به همان اندازه رسیدن به ارتقای سازمانی میسر خواهد شد. بحران‌های امروزی بالا رفتن آگاهی در رابطه با ارزش حسابداری، حسابداری حرفه‌‎ای، خدمات آنان و استفاده از نرم افزار را سبب شده است. به نظر مدیران شرکت‌های حسابداری، احساس نیاز به ارائه‌ی خدمات حسابداران حرفه‎ای در رابطه با مواردی که به بحران‌های مالی مربوط است بالا خواهد رفت و جامعه‌ی جهانی برای غلبه بر بحران، امیدزیادی به حمایت و همکاری حرفه‌ی حسابداری دارد. امروزه نقش حرفه‌ی حسابداری برای صیانت از سیاست اقتصادی جهانی پررنگ‌تر دیده می‌شود. با گسترش فناوری‌های جدید در صنایع و به وجود آمدن تغییر و تحول در نظام‌های تولید، شرکت‌ها چنان با دشواری‌ها و تغییر و تحولات بزرگ مواجه گردیده‌اند که مدیریت، تنهایی قادر نیست به محیط خود در سازمان اشراف داشته باشد، بنابراین ضروری است سیستمی مثل نرم افزار حسابداری ایجاد شود که به مدیریت در موارد مختلفی یاری برساند و درست به همین دلیل لزوم توجه برای ارائه‌ی خدمات حسابداری مدیریت حس می‌شود، مواردی همچون:

  • شناسایی مسئله
  • تعیین اهداف
  • تعریف راه حل‌های ممکن
  • ارزیابی و انتخاب راه حل بهینه
  • اجرای راه حل بهینه

اتخاذ تصمیم درباره‌ی پروژه

به طور طبیعی زمانی که برای به انجام رساندن کاری خاص چندین گزینه‌ی مختلف موجود باشد، انتخاب بهترین گزینه از میان همه‌ی گزینه‌های موجود کاری لازم و البته معقول به حساب می‌آید، و انجام این مهم با اتخاذ تصمیم در ‌بخش مدیریت صورت می‌پذیرد. حسابداری مدیریت برای کمک به انتخاب بهترین گزینه‌ای که بتواند سود حاصل از کسب ‌و کار مجموعه را به حداکثر میزان ممکن برساند، از تکنیک‌های زیر استفاده می‌کند:

  • هزینه یابی نهایی
  • بودجه‌بندی سرمایه
  • هزینه یابی تفاضلی

مدیران همانند هزینه یابی برای ارزیابی نمودن هزینه‌ها و سود حاصل از انجام یک پروژه از حسابداری مدیریت بهره می‌گیرند.

حسابداری ارزیابی مجدد (حسابداری تجدید ارزیابی)

حسابداری مدیریت علاوه بر این که برای اطمینان از حفظ و نگهداری سرمایه‌ی شرکت، از حسابداری تجدید ارزیابی استفاده می‌کند، اثرگذاری تغییر قیمت‌ها روی تهیه‌ی صورت‌های مالی را نیز با استفاده از حسابداری تجدید ارزیابی مورد بررسی قرار می‌دهد.

شیوه‌های آماری و گرافیکی

حسابداری مدیریت برای ارائه نمودن اطلاعات به دست آمده و اطلاعاتی کامل‌تر که برگرفته از این اطلاعات می‌باشد، از روش‌های گوناگون آماری و گرافیکی به نحوی که می‌تواند در تصمیم گیری‌ها به کمک مدیریت بیاید، استفاده می‌کند، روش‌هایی نظیر:

  • نمودار فروش و درآمدها
  • نمودار سرمایه گذاری
  • برنامه ریزی خطی، کنترل کیفیت آماری

هزینه یابی بر اساس فعالیت

یک روش حسابداری، روش هزینه یابی بر اساس فعالیت (ABC) می‌باشد که بر طبق مقدار مصرف منابع، اختصاص دادن هزینه‌هایی که به فعالیت‌ها مربوط می‌شود را محاسبه می‌کند، این فعالیت‌ها می‌توانند مربوط به موارد زیر باشند:

  • محصولات
  • خدمات
  • پروژه‌ها

در این نوع هزینه یابی در مقایسه با هزینه یابی معمول کم‌تر به هزینه‌ی سربار منتهی می‌شود و برای مدیران نیز اطلاعاتی مناسب را به منظور اتخاذ نمودن تصمیم‌های استراتژیک و غیر استراتژیکی که تأثیرپذیرفته از حجم فعالیت‌ها می‌باشد، فراهم می‌سازد؛ و استراتژی ای بلند مدت و کاربردی برای هزینه‌ها میباشد.

تجزیه و تحلیل سود، هزینه

تحلیل سود-هزینه در واقع اصطلاحی است کلی به این منظور که هزینه‌های استراتژی کسب ‌و کار را با نتایج پیش بینی‌ شده درباره‌ی آن مقایسه می‌کند و در این نوع از تحلیل هم سود و هم هزینه‌های محسوس و نامحسوس، هر دو مد نظر قرار می‌گیرند. تحلیل سود-هزینه عموما متکی بر ملاک‌های مالی زیر می‌باشد:

  • ارزش خالص فعلی
  • ارزش فعلی هزینه
  • ارزش فعلی منابع

منتقل کردن اطلاعات

این موضوع که به صورتی مناسب و همچنین در زمانی مناسب اطلاعات مورد نیاز مدیریت برای انجام مؤثر مسئولیت‌های گوناگون برنامه‌ریزی، کنترل و تصمیم‌گیری به دست او می‌رسد یا نه، موفقیت و یا عدم موفقیت او را تحت الشعاع قرار خواهد داد، و حسابدار مدیریت اطلاعات و گزارش‌های ضروری و لازم را برای ارائه نمودن به سطوح مختلف مدیریتی با در نظر گرفتن موارد زیر آماده می‌نماید:

  • انتخاب داده‌های مناسب
  • سازمان‌دهی داده ها
  • انتخاب روش مناسب گزارش

ناگفته پیداست که سود مدیران شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب ‌و کارها در به کارگیری این نوع روش‌ها می‌باشد و در حقیقت حسابداران مدیریت در بهبود مدیریت دارای نقشی بسیار تأثیرگذار می‌باشند، به همین دلیل آموختن این تکنیک‌ها کاملا ضروری و لازم می‌باشد و چنانچه کسی مایل به فعالیت به عنوان حسابدار مدیریت باشد و یا اگر در رشته‌ی حسابداری فارغ التحصیل می‌باشد و همچنان نیاز به یادگیری را در خود احساس می‌کند، می‌تواند با و شرکت در دوره‌های آموزش حسابداری، از انواع دوره‌ها و کلاس‌های آموزش حسابداری کاربردی مدیریت بهره‌مند گردد، در این رابطه دو گروه وجود دارند:

  • کسانی که آشنا به اصول و مفاهیم حسابداری مدیریت هستند: این افراد نیازمند آموختن نرم افزارها و کارکردن با سیستم‌های مختلف حسابداری می‌باشند که بایستی با شرکت در کلاس‌های آموزش حسابداری کاربردی، به شکلی عملی آموزش ببینند.
  • کسانی که آشنایی چندانی با حسابداری ندارند:

این افراد که مبتدی هستند باید در هر دو نوع دوره‌های آموزش حسابداری مقدماتی و آموزش حسابداری بازار کار شرکت کنند تا برای وارد شدن به بازار کار و به دست آوردن شغل مورد نظر خود، علاوه بر یادگیری اصول نظری، اصول کاربردی حسابداری مدیریت را نیز بیاموزند.

تصمیم‌گیری در قالب درخت با عنوان درخت تصمیم گیری

فلوچارتی به شکل یک درخت با عنوان درخت تصمیم‌گیری تهیه شده است که از تکنیک‌های رایج و قوی به منظور دسته‌بندی نمودن و پیش بینی کردن به شمار می‌آید. یک مجموعه از سؤالات در درخت تصمیم‌گیری موجود است که پس از پاسخگویی به هر سؤال، یک سؤال دیگر پرسیده می‌شود و چنانچه سؤالات مطرح شده خوب و درست باشند، برای پیش بینی و دسته‌بندی و رسیدن به نتیجه، تنها وجود یک دسته‌ی کوتاه از سؤالات کافی است.

درخت تصمیم‌گیری دارای دو مرحله می‌باشد:

  • مرحله‌ی رشد و ایجاد درخت
  • مرحله‌ی هرس

درخت تصمیم‌گیری نسلی جدید از ابزارهای داده کاوی است که پیشرفت زیادی در دهه‌های اخیر داشته است و علاوه بر کشف و استخراج نمودن دانش از پایگاه داده‌ها، برای ایجاد نمودن نمونه‌های پیش بینی نیز کاربرد دارد و همان طور که ذکر گردید از تکنیک‌های رایج و قوی به منظور دسته‌بندی نمودن و پیش بینی کردن به حساب می‌آید.

مهندسی نمودن دوباره (مهندسی مجدد)

مهندسی مجدد یعنی پیوسته طی شدن کارهای زیر:

  • کسب نمودن شناخت دقیق نسبت به مجموعه‌ی خود با داشتن نگرشی فرایندگرا همراه با ترسیم نمودن دقیق ارتباط میان فعالیت‌ها و شرایط اجرای فرایندها
  • برآورد کردن منابع و همچنین برآورد بهای تمام شده با در نظر گرفتن زمان انجام فعالیت
  • اصلاح کردن و بهینه‌سازی نمودن رابطه‌ی بین فعالیت ها
  • اجرای فرایندها از راه استفاده نمودن از روش‌های گوناگون، فناوری اطلاعات و تجربه‌های جدید

به عنوان یکی از انواع فرایندهای کسب و کار، مهندسی مجدد را به عنوان تکنیکی به منظور بالا بردن قدرت رقابت با کم کردن و یا حذف نمودن فعالیت‌های فاقد ارزش به کار می‌برند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید