انتخاب بهترين نرم افزار حسابداري

چگونه بهترين نرم افزار حسابداری را انتخاب کنیم

ظهور شركتهای فعال در حوزه نرم افزار حسابداری در دهه اخیر همراه با پیشرفت تكنولوژی با رشد چشمگیری در بازار روبرو بوده و نیاز مدیران ارشد مالی را برآورده ساخته است. همین جهش باعث سردرگمی مدیران و كاربران متقاضی این سیستم‌ها شده است. از طرفی دیگر این بازار رقابتی برخی اوقات با رفتار غیر حرفه‌ای برخی كارشناسان فروش بدون توجه به نیازهای مشتری و عدم ارائه توضیحات كامل و شفاف در مورد نرم افزار، فقط سعی در محقق نمودن فروش دارند. انتخاب ناصحیح نرم افزار حسابداری علاوه بر تحمیل هزینه‌های مالی، هزینه‌های غیر قابل جبرانی را نیز برای شركت یا سازمان به همراه خواهد داشت كه جبران آن به سادگی امكان پذیر نمیباشد.

گاها در انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری قابلیتهایی وجود دارد كه برای برخی شركتها لازم و برای برخی دیگر ضروری نمیباشد. به عنوان مثال برای یك شركت پیمانكاری برای محاسبه قیمت تمام شده پروژه‌ها، قابلیت مركز پروژه و مركز هزینه ضروری میباشد ولی برای یك شركت بازرگانی كوچك نیاز نمیباشد. لذا در انتخاب نرم افزار میباست تمامی نیازهای شركت با قابلیتها مقایسه گردد.

چگونه بهترین نرم افزار حسابداری را انتخاب کنیم

انواع نرم افزار حسابداری

نرم افزارهای حسابداری عموما بر اساس گروههای ذیل تقسیم‌بندی و در بازار عرضه میگردند كه در انتخاب آن باید دقت گردد (بهترین های جهان):

  • نرم افزارهای حسابداری عمومی
  • نرم افزارهای تولیدی جهت محاسبه قیمت تمام شده محصول و كنترل و نگهداری مواد اولیه
  • نرم افزارهای بازرگانی
  • نرم افزارهای پروژه محور: جهت محاسبه سود و زیان پروژه در هریك از مراحل انجام پروژه

انواع نرم افزار حسابداری

انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری

میخواهیم شما را با برخی موارد كه در انتخاب نرم افزار حسابداری یاری می‌رساند آشنا نماییم تا ریسك شما را به كمترین سطح برسانیم (منبع)

  1. هدف خود را از تغییر نرم افزار موجود و مشكلات نرم افزار فعلی از قبیل كمبود امكانات نرم افزاری، عدم امكان خصوصی‌سازی موارد درخواستی، عدم پیاده‌سازی صحیح نرم افزار، مقاومت پرسنل در كار با آن  و. . . . را مشخص نمایید.
  2. یك نكته بسیار مهم برای انتخاب نرم افزار حسابداری نوع و اندازه شركت میباشد كه عموما این دسته‌بندی بصورت سازمانهای دولتی، شركتهای بزرگ، شركتهای متوسط و شركتهای كوچك و اصناف تقسیم‌بندی میگرددو باید نرم افزار متناسب با آن انتخاب نمود.
  3. اندازه فعلی شركت و سازمان شما و جایگاه شما در ۵ سال آینده در خرید نرم افزار مهم میباشد تا مجدد نیاز به تغییر نرم افزار نداشته باشید.
  4. تهیه لیست و آنالیز اولیه از شركتهای نرم افزاری مطرح:
    • شركتهایی را جهت استعلام قیمت انتخاب نمایید كه دارای مجوز از سازمان فناوری اطلاعات ایران باشند.
    • با مراجعه به سایت سازمان اطلاعات عوامل نظام فنی و اجرایی کشور از رتبه شركتهای نرم افزاری كه انتخاب نموده‌اید مطلع شوید.
    • قدمت شركت را در انتخاب نرم افزار در نظر بگیرید. سالهای متمادی فعالیت شركت، باعث رفع مشكلات احتمالی نرم افزار و تكمیل گزارشات در سیستم میگردد.
    • در نرم افزار انتخابی از تكنولوژی روز صنعت IT استفاده شده باشد.
    • یكپارچگی سیستمها در پیاده‌سازی فرآیندهای مالی از اهمیت بالایی برخوردار میباشد.
    • بررسی قابلیتهای نرم افزاری شركتها و مقایسه با نیازهای شركت و روال كاری مورد نظر
    • برای انتخاب نرم افزار از مشاوره در تمام سطوح سازمانی استفاده نمایید. از كارشناسان مالی كه قرار است با سیستم جدید كار كنند و همچنین از مدیران مالی سایر شركتهای هم صنف و متخصین حوزه IT.
    • با توجه به تغییرات استانداردهای حسابداری و شیوه حسابرسی و مالیاتی و قوانین تامین اجتماعی قابلیت بروزرسانی در نرم افزار مهیا باشد.
    • شركتی را انتخاب نمایید كه تمام ماژولهای مورد نیاز صنعت شما را بصورت كامل داشته باشد و در دست تولید نباشد زیرا نرم افزار تازه تولید شده امكان وجود مشكلات در سیستم را دارد.
    • در انتخاب نرم افزار از شركتهایی كه ترجیحا مشتریانی مشابه صنعت شما را داشته باشند استفاده نمایید.
  5. برررسی نرم افزار از لحاظ قیمت:
    • خرید نرم افزار هزینه نمیباشد بلكه سرمایه گذاری میباشد. با پیاده‌سازی و استقرار صحیح یك نرم افزار حسابداری با گرفتن گزارشات مدیریتی از حبس سرمایه در شركت جلوگیری و مدیریت نقدینگی بصورت درست انجام میگردد.
    • بررسی قیمت هر یك از نرم افزارها به تفكیك ماژول با توجه به بودجه درنظر گرفته شما و انتخاب ۳ شركت برتر از لیست بهترین نرم افزارهای حسابداری انتخابی جهت شركت در جلسه حضوری و مشاهده دموی سیستم
    • با انتخاب صحیح ماژولهای مورد نیازتان و رعایت ترتیب اولویت در استقرار آن از پرداخت هزینه اضافی با خرید ماژولهای اضافی خودداری نمایید.
    • تعداد كاربر رایگان همراه خرید سیستم و قیمت كاربر اضافی
    • مدت زمان گارانتی سیستم و تنوع خدماتی كه در این مدت ارائه میگردد
    • نحوه بروز رسانی سیستمها و زمانهای ارائه نسخه جدید
    • نحوه ارائه خدمات پشتیبانی
    • انواع قرارداد‌های پشتیبانی و خدمات ارائه شده در هر كدام (باشگاه مشتریان، پشتیبانی از راه دور وپشتیبانی تلفنی)
    • تعـداد جلسـات آموزش رایــگان و محل برگزاری جلسـه آموزش (محل مشتری ومحل ارائه دهنده نرم افزار)انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری
  6. در جلسه دمو موارد ذیل را در نظر داشته باشیم:
    • قبل از برگزاری جلسه دمو از كارشناسان شركت منتخب بخواهید اطلاعات واقعی مشابه صنعت شما را نمایش دهند و در جلسه برگزاری دمو، با ورود اطلاعات سیكل‌های كاری خود، گزارشات مورد نظر خود را مشاهده نمایید.
    • در صورت امكان جلسه دمو در محل شركت نرم افزاری برگزار شود تا علاوه بر برگزاری جلسه از شركت نیز بازدید داشته باشید و اندازه شركتی كه میخواهید از آن خرید كنید را ارزیابی نمایید.
    • حتما در جلسه دمو، تیمی متشكل از مدیر مالی جهت مشاهده نمونه گزارشات مدیریتی نرم افزار و كاربر ارشد جهت كار با نرم افزار و كارشناس سیستمها و روشها برای تشریح فرآیندهای سازمانی نمایید. مجموع نظر این افراد در انتخاب نرم افزار بسیار موٍثر میباشد.
    • مشكلات و نیازهای خود را از تغییر نرم افزار جاری و انتخاب نرم افزار جدید در جلسه دموی نرم افزار بصورت شفاف مطرح نمایید.
    • نرم افزار حسابداری انتخابی از امنیت بالا برخوردار باشد و ترجیحا دارای گواهینامه‌های امنیت نرم افزار از مراجع ذیصلاح باشد.
    • فرآیندهای سازمانی شرکترا بصورت مشخص بازبینی فرمایید شاید نیاز به اصلاح فرآیندهایی داشته باشید مانند: نوع ارتباط واحد فروش با واحد انبار و روال ثبت مراحل فروش/ بستر ارتباطی انبار كارخانه با دفتر مركزی
    • ارتباط و گردش فرمها با استفاده از سیستم اتوماسیون اداری با ماژولهای نرم افزار حسابداری و منابع انسانی برقرار باشد.
    • سطوح دسترسی كاربران را در نرم افزار بررسی نمایید.
    • طراحی و گرافیك صفحات نرم افزار و كاربری آن مورد بررسی قرار گیرد تا برای كاربر جذاب باشد
    • موارد سفارشی‌سازی نرم افزار را با شرح كامل هدف از ایجاد آن در برنامه و با مشخص نمودن ارتباط موارد سفارش‌سازی با سایر فرمها و یا سایر ماژولها و گزارشات مورد نیاز، با توجه به نیاز سازمان اعلام نمایید.
    • علاوه بر گزارشات استاندارد حسابداری و حسابرسی، از گزارشات تحلیلی مدیریتی نیز برخوردار باشد. (مقاله انگلیسی: بهترین های حسابداری جهان برای شرکت های کوچک)
    • پس از برگزاری جلسه دمو از شركت نرم افزاری بخواهید هماهنگی لازم جهت بازدید از محل كار مشتریان را انجام دهد. و بازدیدی از واحد مالی و روالهای كاری آن‌ها و گزارشات مورد نظر داشته باشید.
    • مرحله بعد از خرید نرم افزار حسابداری، استقرار صحیح نرم افزار حسابداری براساس استاندارد‌ها و اصول حسابداری و نیازهای مجموعه می‌باشد. چه بسا انتخاب نرم افزاری با قابلیتهای كامل، در صورت عدم راه اندازی صحیح آن كارایی واقعی سیستم در مجموعه نمایان نشود.
    • تعداد نمایندگی‌های استانی و خدمات ارائه شونده توسط نمایندگان و قیمت خدمات توسط نماینده اطلاعات حاصل نمایید

ماژولهای نرم افزار حسابداری و منابع انسانی

نرم افزار حسابداری شركت مهندسی كاربرد كامپیوتر

در رویکردهای نوین حسابداری یكی از بهترین نرم افزارهای حسابداری مناسب برای كلیه سطوح شركتی، نرم افزار شرکت مهندسی کاربرد کامپیوتر میباشد كه فعالیت خود را از سال ۱۳۷۱ آغاز نموده است و به مشتریان خود، ارائه خدمات مینماید.

ویژگیهای نرم افزار حسابداری مهندسی كاربرد كامپیوتر

برخی قابلیتهای این نرم افزار عبارتند از:

  • یكپارچگی سیستمها
  • سهولت كاربری و دسترسی سریع به ابزارها
  • ظاهر مناسب فرمها و گرافیك آن
  • گزارشات استاندارد حسابداری و تحلیلی مدیریتی
  • امكان پیاده‌سازی موارد خصوصی‌سازی مشتری در سیستم
  • ارائه خدمات پشتیبانی در بالاترین سطح كمی و كیفی
  • قیمت مناسب

تاریخچه نرم افزار حسابداری شركت مهندسی كاربرد كامپیوتر

برخی مشتریان شركت به تفكیك صنایع

  • حمل و نقل و خدمات مسافرتی
  • مهندسی و ساخت قطعات
  • صنایع غذایی و رستورانها
  • تولیدی – صنعتی
  • تبلیغاتی – طراحی
  • بانكها و سازمانهای دولتی
  • موسسات خدماتی
  • طراحان و مهندسان مشاور
  • سهام و كارگزاری بورس
  • پزشكی و دارویی و شیمیایی
  • فرهنگی و آموزشی و انتشارات
  • بانك اطلاعات اشخاص و تلفن
  • فرآورده‌ها و تجهیزات نفتی
  • الیاف و نساجی
  • شركتها و اتاقهای یازرگانی
  • فروشگاهها

محصولات شركت كاربرد كامپیوتر

محصولات شركت كاربرد كامپیوتر